Undervisning

Birte Mølgaard tilbyder undervisning til højskoler, folkeskoler, efterskoler, billedskoler, oplysningsforbund og private, (grupper samt individuelle forløb).

undervisningMin filosofi er:

Ethvert menneske udvikler sig bedst, når det mødes der, hvor det er. Det er udgangspunktet for al læring og forandring.

Det gælder om at finde den rette balance mellem graden af udfordring og den kompetence, man allerede har. Mange går i stå, når de møder deres egen grænse og dermed frustration. Det er vigtigt at lade være at give op lige her.

Energien i frustrationen kan bruges til at bevæge sig videre med.

Hensigten er, at den enkelte oplever flow og selvforglemmelse samtidig med, at talent og færdigheder udvikles.

 

Koncert-skitse

KLASSISK TEGNING

At tegne er at se. En måde at lære verden og sig selv at kende på.

Det er vigtigt at få en god start – vælge motiv, komponere det på formatet og få overblik over størrelsesforhold og perspektiv. Så gælder det om at bygge formen op ved hjælp af skravering og skygger.

Grundlæggende tegnefærdigheder er uvurderlige i sig selv eller som fundament i akvarel, akryl- og oliemaleri.

 

AKVAREL

Med vand og farvepigment kan skabes fortryllende virkninger.

En verden åbner sig ved at udforske farvernes blandinger og ved forskellige måder at bruge dem på: vådt på tørt, vådt i vådt, osv.

Gennemsigtigt eller med kraft og styrke, hvor temperamentet spiller med.

At male akvarel kalder på tålmodighed og beslutsomhed og giver en helt særlig oplevelse af intensitet i nuet.

 

AKRYL/OLIEMALERI

En fordel ved akrylfarverne er den hurtige tørretid.

De kan bruges i fede lag eller sart og laserende med smukke, akvarelagtige virkninger.

I oliemaleriet er processen langsommere. Det er muligt at arbejde længe i den våde farve og opnå stor farveskønhed og en overflade, som er meget levende i kraft af sin stoflighed.

 

mennersker-akvarelBILLEDTERAPI

Formålet er at arbejde bevidst med de tanker og følelser, som lettere kommer frem, når man tegner og maler. Man åbner sig for det intuitive, sætter farten ned og vender sig mere indad. Her gælder det ikke nødvendigvis om tegneteknik. Inspirationen til disse billeder hentes i bl.a. drømme, fantasier og eventyr.

Billedkunst for sindslidende

Formålet er at udvikle konkrete færdigheder og at forbedre evnen til at koncentrere sig, hvilket ofte er svært for mennesker med et skrøbeligt sind. Evnen til fordybelse styrker selvfølelsen.

Der, hvor ordene mangler, er der ofte et billede, og det giver glæde og lettelse at udtrykke noget, som ellers ville forblive skjult.

Undervisning af personale i psykiatrien, pædagoger, billedkunstlærere m.fl.

– Hvordan motiverer og inspirerer man andre til at lave billeder ?

– Hvordan skaber man dialog om billeders indhold og virkning?

Undervisningen handler også om håndværksmæssige færdigheder.

Jeg tilrettelægger forløb efter jeres behov.

 

Jeg er også psykoterapeut og indehaver af Angst- og Fobiskolen Viborg.

Besøg min hjemmeside for Psykoterapi Viborg